Діяльність

В умовах ведення гібридної війни процес мирного врегулювання збройного конфлікту на Сході України стає довгостроковим, як з політичної, так і із соціальної та економічної точки зору. Це потребує консолідації зусиль всього суспільства, впровадження нових підходів та принципів співпраці Збройних Сил з органами державної влади, міжнародними та вітчизняними громадськими організаціями та представництвами іноземних держав.

Антитерористична операція на Сході України показала, що в сучасних умовах необхідно обов’язково враховувати соціальні, політичні, культурні, релігійні, економічні та гуманітарні фактори під час планування та проведення військових операцій.

Відповідаючи на загрози національній безпеці сьогодення та майбутнього Збройними Силами України створюється система цивільно-військового співробітництва, яка буде інтегрована в процес планування та застосування Збройних Сил, управління ними під час бойових дій та операцій, ліквідації збройного конфлікту та у ході відсічі збройній агресії, а також пост-конфліктного урегулювання та відновлення постраждалих регіонів.

Для ефективної діяльності Збройних Сил України постає необхідність запровадження правової основи та механізму взаємодії військового керівництва всіх рівнів з державною владою та цивільним сектором, що дозволить створити сприятливі умови для виконання завдань, у тому числі для недопущення гуманітарної катастрофи в районах збройного конфлікту, позитивно впливати на формування громадської думки щодо діяльності Збройних Сил України та інших військових формувань, створених відповідно до Конституції та законів України

З метою недопущення створення передумов гуманітарної катастрофи у районах проведення антитерористичної операції, виникнення соціальної напруги на іншій території України, формування позитивної громадської думки щодо діяльності Збройних Сил України під час дії особливого періоду, введення правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, у операціях з підтримання миру та безпеки, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій вищим військовим керівництвом було прийнято рішення про впровадження системи цивільно-військового співробітництва у Збройних Силах України.

Цивільно-військове співробітництво – це систематична, планомірна діяльність Збройних Сил України, інших військових формувань та правоохоронних органів, утворених відповідно до законів України (далі – Збройні Сили України) по координації та взаємодії з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, організаціями та громадянами у районах дислокації військових частин та підрозділів Збройних Сил України з метою формування позитивної громадської думки і забезпечення сприятливих умов для виконання Збройними Силами України покладених на них завдань та функцій шляхом надання допомоги цивільному населенню у вирішенні проблемних питань життєдіяльності з використанням військових та невійськових сил та засобів.

Functions

Цивільно­військове співробітництво є найбільш ефективним та результативним сегментом відносин між суспільством і збройними силами, а також між збройними силами і політичною владою, у зв’язку з чим є стандартною функцією збройних сил країн­-членів НАТО, яка виконується їх органами військового управління, військовими частинами та підрозділами на стратегічному, оперативно­тактичному і тактичному рівнях, як у місцях їх постійної дислокації, так і у операційних районах (зонах ведення бойових дій).

Цивільно-військове співробітництво Збройних Сил України було започатковано у травні 2014 року як пілотний проект. На той час у зоні проведення антитерористичної операції діяли дві групи цивільно-військового співробітництва – на півдні Херсонської області та на Заході Донецької області.

Успіхи Збройних Сил України по звільненню територій Донецької та Луганської області, відсутність або дискредитація влади на місцях, виникнення передумов до гуманітарної катастрофи підштовхнули до прийняття рішення щодо збільшення кількості груп та урізноманітнення військових спеціальностей особового складу Збройних Сил України, задіяних у роботі груп цивільно-військового співробітництва та розширення діяльності на інші сектори зони АТО.

У 2015 році розпочалося впровадження системи цивільно-військового співробітництва в межах загальної структури Збройних Сил України та районах проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях відповідно до стандартів Північноатлантичного Альянсу.

З метою забезпечення належного виконання завдань за призначенням здійснюється систематична підготовка фахівців цивільно-військового співробітництва для Збройних Сил України та інших військових формувань на базі Національного університету оборони України імені Івана Черняховського за участю інструкторів Об’єднаного командування сил НАТО “Брюнсум”, центрів підвищення кваліфікації збройних сил ФРН, США, Італійської Республіки, представників Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України та громадських об’єднань.


ОСНОВНІ ЗУСИЛЛЯ ГРУП ЦИВІЛЬНО-ВІЙСЬКОВОГО СПІВРОБІТНИЦТВА В РАЙОНАХ ПРОВЕДЕННЯ АТО ЗОСЕРЕДЖЕНО НА ТАКИХ НАПРЯМКАХ
Lopaskino

1. Надання допомоги цивільному населенню.

2. Сприяння підрозділам Збройних Сил України.

3. Організація взаємодії з іншими військовими формуваннями та правоохоронними органами, місцевими органами влади, ЗМІ та приватним сектором.

В рамках проведення заходів щодо надання допомоги цивільному населенню:

— спільно з органами державної влади створено умови для проведення виборів місцевої влади в районах проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях;

— організовано надання допомоги органам місцевої влади та населенню населених пунктів Донецької та Луганської області, зокрема започатковано систематичне проведення спільних нарад з представниками обласних державних адміністрацій, головами міських та селищних рад Донецької та Луганської областей;

— залучено близько 5 тисяч тонн гуманітарних вантажів для цивільного населення населених пунктів районів Донецької та Луганської областей;

— створено умови для повернення представників органів місцевої влади та правоохоронних органів до звільнених населених пунктів;

— залучено сили та засоби місцевих громад та організацій до відновлення інфраструктури населених пунктів Донецької області;

— організовано збір та розповсюдження допомоги у школах-інтернатах;

— координується та супроводжується постійне відновлення електромереж, газопроводів та систем водопостачання у населених пунктах, які страждають від постійних обстрілів;

— започатковано проект збору інформації щодо проживання інвалідів та організовано адресну доставку їм продуктів харчування;

— у взаємодії із громадськими організаціями евакуйовано громадян України населеного пункту Дебальцеве (близько 1 500 осіб у період 26.01 – 07.02.2015);

— розгорнуто діяльність трьох Об’єднаних центрів цивільно-військового співробітництва Збройних Сил України у місті Маріуполь Донецької області (дата відкриття – 31.07.2015), місті Сєвєродонецьк Луганської області (дата відкриття – 01.12.2015) та місті Краматорськ Донецької області (дата відкриття — 09.07.2016), метою створення яких є координація, за згодою, спільних дій Збройних Сил України, інших військових формувань та правоохоронних органів, органів місцевої влади, міжнародних, недержавних, благодійних організацій, об’єднання громадян, засобів масової інформації для швидкого реагування на загрози виникнення гуманітарної кризи та відновлення законності і правопорядку в районах (населених пунктах) проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей, залучення додаткових ресурсів для місцевого населення, підрозділів Збройних Сил України та правоохоронних органів, інформаційного супроводження та посилення діяльності державних органів влади в гуманітарній та інформаційній сфері;

— започатковано проведення соціально направлених проектів з метою протидії негативному інформаційному впливу російської пропаганди, зокрема спільно з Національним військово-історичним музеєм України щорічно проводиться пробіг автомобільної техніки часів Другої світової війни у зоні проведення антитерористичної операції на сході України з метою відзначення  Дня Перемоги над німецько-фашистськими загарбниками. Серед місцевого населення розповсюджуються українські друковані періодичні видання,  а також постійно  проводяться культурно-просвітницький заходи для учнів та педагогічних колективів навчальних закладів  Донецької та Луганської областей;

— спільно з Міжнародним Комітетом Червоного Хреста, Данською Групою розмінування та гуманітарною організацією HALO Trust проводиться проект щодо мінної безпеки та гуманітарного розмінування в районах проведення АТО в Донецькій та Луганській областях.

 В рамках проведення заходів щодо сприяння підрозділам Збройних Сил України:

— впроваджено систему пошуку та ексгумації тіл загиблих військовослужбовців Збройних Сил України, правоохоронних органів та інших військових формувань.

 (123 (2) Гуманітарний проект ЕВАКУАЦІЯ 200 в районі проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей здійснюється Управлінням цивільно-військового співробітництва спільно з Національним військово-історичним музеєм України, а також громадськими та волонтерськими організаціями з початку вересня 2014 року.

До складу пошукових груп гуманітарного проекту Збройних Сил України “ЕВАКУАЦІЯ 200” залучаються:

офіцери відділу пошукової роботи Управління цивільно-військового співробітництва Збройних Сил України;

цивільний персонал від Національного військово-історичного музею України;

цивільний персонал громадських організацій та волонтери у рамках договору Міністерства Оборони України з ТОВ “АЛКЕМІЯ”.

Пошукові групи забезпечені спеціалізованим автомобільним транспортом. За сприяння та підтримки представництва Міжнародного Комітету Червоного Хреста в Україні персонал пошукових груп отримує відповідну підготовку, забезпечуються необхідним спеціалізованим спорядженням та літературою.

Метою цієї діяльності є повернення тіл загиблих в районі проведення АТО до місць остаточного поховання, сприяння в організації їх вшанування та надання можливостей сім’ям загиблих отримати відповідний соціальний захист держави, пошук безвісті зниклих осіб, збір інформації щодо осіб, що незаконно утримуються представниками незаконних збройних формувань.

Довідково. Зазначена діяльність регулюється Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2015 року № 998-р “Про заходи з увічнення пам’яті захисників України на період до 2020 року”(у частині, що стосується гуманітарного проект “Евакуація 200”: підпункт 2 пункту 6: “забезпеченню 123 (3)проведення пошукових робіт з метою встановлення невідомих місць поховань та імен осіб, загиблих, померлих (зниклих безвісти) під час проведення антитерористичної операції, перепоховання їх останків”).

У рамках  проекту пошуковими групами цивільно-військового співробітництва евакуйовані з району проведення АТО за період з 03 вересня 2014 року по 21 лютого 2018 року: тіл (останків) загиблих військовослужбовців Збройних Сил України, правоохоронних органів та інших військових формувань – 1437 (із них з тимчасово непідконтрольної території – 251)

Довідково:

У 2014 році доставлено з району проведення АТО – 205 тіл та фрагментів загиблих.

У 2015 році доставлено з району проведення АТО до бюро СМЕ                м. Дніпро – 487 тіл та фрагментів загиблих.  

У 2016 році з району проведення АТО: доставлено до відділень СМЕ – 368 тіл та фрагментів загиблих, у подальшому з них 218 – доставлені до місць остаточного поховання та передані родичам загиблих.

У 2017 році вивезено з району проведення АТО — 336, з них евакуйовані з      ОРДЛО — 16, доставлені до місць остаточного поховання — 320 тіл загиблих.

У 2018 році вивезено з району проведення АТО — 41, з них евакуйовані з ОРДЛО — 1, доставлені до місць остаточного поховання — 37, доставлені до відділень СМЕ – 3  тіла загиблих.)

— здійснено медичну евакуацію чотирьох важкопоранених військовослужбовців ЗС України, які перебували на тимчасово окупованій території Донецької та Луганської областей;

— започатковано співпрацю з Міжнародним Комітетом Червоного Хреста та Товариством Червоного Хреста України з питань надання першої медичної допомоги під час бойових дій (проведено тренування з тактичної медицини, передано аптечки першої допомоги та допомогу місцевим лікарням, які здійснюють первинну стабілізацію пораненим військовослужбовцям ЗС України, а саме: дефібрилятори, апарати штучного дихання, кардіографи…;

— розпочато адресне постачання медикаментів полоненим Збройних Сил України в м. Донецьк та медичним закладам Донецької області, що не контролюється Збройними Силами України;

— започатковано обмін інформацією з представниками активних місцевих громад щодо сприяння діяльності підрозділам ЗС України у відновленні миру та порядку у населених пунктах Донецької та Луганської областей;

— організовано доставку до підрозділів Збройних Сил України благодійної допомоги (за 2014- 2017 роки було доставлено близько 1000 т допомоги – продуктових наборів, предметів першої необхідності та приладдя різноманітного призначення).


Впровадження цивільно-військового співробітництва сприяло значному підвищенню довіри цивільного населення до Збройних Сил України як інституту держави, дозволило мінімізувати вплив наслідків бойових дій на цивільне населення у районі проведення антитерористичної операції, сприяло формуванню позитивної громадської думки щодо діяльності Збройних Сил України у районах дислокації військових частин та підрозділів угруповань військ та розширило можливості щодо протидії негативному інформаційному впливу противника на населення держави.

Вгору